Skraldevogn
Hogra 4x4 met Netam kipper

fast pris uden moms
55.000 €
(66.550 € brutto)
Produktionsår
1956
Betingelse
Brugt
Beliggenhed
ANDELST Holland
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
Skraldevogn Hogra 4x4 met Netam kipper
more Images
Hogra 4x4 met Netam kipper
Hogra 4x4 met Netam kipper
Hogra 4x4 met Netam kipper
Hogra 4x4 met Netam kipper
Hogra 4x4 met Netam kipper
Hogra 4x4 met Netam kipper
Hogra 4x4 met Netam kipper
Hogra 4x4 met Netam kipper
Hogra 4x4 met Netam kipper
Hogra 4x4 met Netam kipper
Hogra 4x4 met Netam kipper
Hogra 4x4 met Netam kipper
Hogra 4x4 met Netam kipper
Vis billeder
Vis kort

Grunddata

Betegnelse:
Skraldevogn
Fabrikant:
Hogra
Model:
4x4 met Netam kipper
Produktionsår:
1956
Betingelse:
meget god (brugt)

Pris og placering

fast pris uden moms
55.000 €
(66.550 € brutto)
Beliggenhed:
ANDELST, Holland Holland
Ring

Tekniske detaljer

Kilometerstand:
2.587 km
Effekt:
61 kW (82,94 hk)
Første registrering:
02/1956
Brændstoftype:
diesel
Dækstørrelse:
9.00R20
Akslekonfiguration:
4x4
Farve:
orange
Geartype:
mekanisk
Affjedring:
stål
Udstyr:
firehjulstræk, trailertræk

Detaljer om tilbuddet

Noterings-id:
A207-18-607
Referencenr.:
44271
Sidst opdateret:
d. 09.12.2025

Beskrivelse

Denne unikke, meget sjældne Hogra er blevet fuldstændigt restaureret og er i fremragende stand!

Hogra’s historie:

Efter afslutningen på Anden Verdenskrig kom Holland hårdt ramt ud af kampene og begyndte først at komme sig langsomt i 1950’erne. Denne periode var præget af enkelhed og hårdt arbejde for at genopbygge landet. Der var mangel på materialer og dermed også udstyr. Helt op i 1950’erne bestod lastbilparken hovedsageligt af forældet militært isenkram, der blev ombygget i stor stil og holdt kørende til civile formål.

I begyndelsen af 1950’erne bemærkede hr. W.A. Hoek en stigende efterspørgsel efter tungere lastbiler, som var svære eller umulige at skaffe. Han så muligheder for at bygge en egenproduceret lastbil ud fra markedsbehov, til den lavest mulige pris, som stadig kunne give brugeren maksimal ydelse.

Dog manglede hr. van Hoek den nødvendige kapital. Gennem kontakt med en velhavende enke, fru Gravelaar, som var villig til at yde startkapitalen, blev det nye lastbilmærke “HOGRA”—en sammentrækning af de to stifternes navne—en realitet.

I 1954 begyndte produktionen af de første enheder i et tidligere mejeri i Ravenstein.

Hogra-fabrikken fungerede som en typisk montagefabrik. Alle væsentlige dele med undtagelse af det elektriske ledningsnet blev indkøbt eksternt, og i Ravenstein blev de samlet til et rullende chassis med kølergrill, motorhjelm, frontrude og forskærme, men uden førerhus og opbygning. På det tidspunkt var det almindeligt, at en lastbil forlod fabrikken som rullende chassis, hvorefter kunden fik bygget førerhus og lad hos en opbygger. Kendte opbyggere dengang var blandt andre Paul & van Weelde og Buca, men også mange lokale opbyggere.
Hedpfex Elatex Ac Hefr

Hogra’s chassis, fjederpakker og pladedele blev produceret i Holland, mens motorerne først kom fra engelske Perkins og senere fra østrigske Steyr. De to modeller, Hogra nåede at bygge i sin korte levetid, fik deres typebetegnelser fra motorerne. H7-P6-modellen var udstyret med en Perkins P6-dieselmotor med 83 hk, mens H7-S100 og senere H10 S-100 havde en Steyr-motor med 100 hk. Tallet 7 i typebetegnelsen indikerer en tilladt totalvægt på 7 tons. H7-typerne blev konstrueret som 2-akslede 4x2-chassiser, og kun ganske få som 2-akslede 4x4. Fra 1957 blev H10-typen introduceret, som var et 3-akslet 6x2-chassis og muliggjorde med langsgående aksel op til 10 tons totalvægt.

Fra slutningen af 1950’erne blev konkurrencen på lastbilmarkedet stadigt hårdere. Hogra holdt fast i torpedofronten, og med en forældet teknologi kunne de ikke konkurrere med de nye mere moderne forvognsmodeller, som havde større lasteevne og bedre ydelser. I 1958 kom virksomheden i vanskeligheder, og i reduceret form blev den endeligt afviklet i 1961, efter blot en kort eksistens fra 1954-1961 og næsten udelukkende med salg i Holland.

I øjeblikket er der en bog under udarbejdelse...

Annoncen blev oversat automatisk, og der kan forekomme nogle oversættelsesfejl.

Udbyder

Registreret siden: 2003

820 Annoncer online

Ring

Send anmodning

Jordus 
Tyskland
Østrig
Schweiz
USA
Det Forenede Kongerige
Frankrig
Belgien
Spanien
Mexico
Italien
Holland
Polen
Den Russiske Føderation
Hviderusland (Belarus)
Ukraine
Estland
Tyrkiet
New Zealand
Irland
Den Tjekkiske Republik
Danmark
Finland
Sverige
Norge
Luxembourg
Grækenland
Litauen
Letland
Island
Portugal
Brasilien
Venezuela
Argentina
Ungarn
Slovakiet
Rumænien
Moldova
Slovenien
Serbien
Montenegro
Albanien
Kroatien
Bulgarien
Nordmakedonien
Bosnien-Hercegovina
Israel
Egypten
Marokko
Indien
Indonesien
Sydkorea
Japan
Thailand
Malaysia
Vietnam
China
Taiwan
Iran
Bangladesh
Forespørgslen kunne ikke sendes. Prøv venligst igen senere.

Telefon & Fax

+31 488 2... annoncer