SkraldevognHogra
4x4 met Netam kipper
Skraldevogn
Hogra
4x4 met Netam kipper
fast pris uden moms
55.000 €
(66.550 € brutto)
Produktionsår
1956
Betingelse
Brugt
Beliggenhed
ANDELST 

Vis billeder
Vis kort
Grunddata
- Betegnelse:
- Skraldevogn
- Fabrikant:
- Hogra
- Model:
- 4x4 met Netam kipper
- Produktionsår:
- 1956
- Betingelse:
- meget god (brugt)
Pris og placering
fast pris uden moms
55.000 €
(66.550 € brutto)
- Beliggenhed:
- ANDELST, Holland

Ring
Tekniske detaljer
- Kilometerstand:
- 2.587 km
- Effekt:
- 61 kW (82,94 hk)
- Første registrering:
- 02/1956
- Brændstoftype:
- diesel
- Dækstørrelse:
- 9.00R20
- Akslekonfiguration:
- 4x4
- Farve:
- orange
- Geartype:
- mekanisk
- Affjedring:
- stål
- Udstyr:
- firehjulstræk, trailertræk
Detaljer om tilbuddet
- Noterings-id:
- A207-18-607
- Referencenr.:
- 44271
- Sidst opdateret:
- d. 09.12.2025
Beskrivelse
Denne unikke, meget sjældne Hogra er blevet fuldstændigt restaureret og er i fremragende stand!
Hogra’s historie:
Efter afslutningen på Anden Verdenskrig kom Holland hårdt ramt ud af kampene og begyndte først at komme sig langsomt i 1950’erne. Denne periode var præget af enkelhed og hårdt arbejde for at genopbygge landet. Der var mangel på materialer og dermed også udstyr. Helt op i 1950’erne bestod lastbilparken hovedsageligt af forældet militært isenkram, der blev ombygget i stor stil og holdt kørende til civile formål.
I begyndelsen af 1950’erne bemærkede hr. W.A. Hoek en stigende efterspørgsel efter tungere lastbiler, som var svære eller umulige at skaffe. Han så muligheder for at bygge en egenproduceret lastbil ud fra markedsbehov, til den lavest mulige pris, som stadig kunne give brugeren maksimal ydelse.
Dog manglede hr. van Hoek den nødvendige kapital. Gennem kontakt med en velhavende enke, fru Gravelaar, som var villig til at yde startkapitalen, blev det nye lastbilmærke “HOGRA”—en sammentrækning af de to stifternes navne—en realitet.
I 1954 begyndte produktionen af de første enheder i et tidligere mejeri i Ravenstein.
Hogra-fabrikken fungerede som en typisk montagefabrik. Alle væsentlige dele med undtagelse af det elektriske ledningsnet blev indkøbt eksternt, og i Ravenstein blev de samlet til et rullende chassis med kølergrill, motorhjelm, frontrude og forskærme, men uden førerhus og opbygning. På det tidspunkt var det almindeligt, at en lastbil forlod fabrikken som rullende chassis, hvorefter kunden fik bygget førerhus og lad hos en opbygger. Kendte opbyggere dengang var blandt andre Paul & van Weelde og Buca, men også mange lokale opbyggere.
Hedpfex Elatex Ac Hefr
Hogra’s chassis, fjederpakker og pladedele blev produceret i Holland, mens motorerne først kom fra engelske Perkins og senere fra østrigske Steyr. De to modeller, Hogra nåede at bygge i sin korte levetid, fik deres typebetegnelser fra motorerne. H7-P6-modellen var udstyret med en Perkins P6-dieselmotor med 83 hk, mens H7-S100 og senere H10 S-100 havde en Steyr-motor med 100 hk. Tallet 7 i typebetegnelsen indikerer en tilladt totalvægt på 7 tons. H7-typerne blev konstrueret som 2-akslede 4x2-chassiser, og kun ganske få som 2-akslede 4x4. Fra 1957 blev H10-typen introduceret, som var et 3-akslet 6x2-chassis og muliggjorde med langsgående aksel op til 10 tons totalvægt.
Fra slutningen af 1950’erne blev konkurrencen på lastbilmarkedet stadigt hårdere. Hogra holdt fast i torpedofronten, og med en forældet teknologi kunne de ikke konkurrere med de nye mere moderne forvognsmodeller, som havde større lasteevne og bedre ydelser. I 1958 kom virksomheden i vanskeligheder, og i reduceret form blev den endeligt afviklet i 1961, efter blot en kort eksistens fra 1954-1961 og næsten udelukkende med salg i Holland.
I øjeblikket er der en bog under udarbejdelse...
Annoncen blev oversat automatisk, og der kan forekomme nogle oversættelsesfejl.
Hogra’s historie:
Efter afslutningen på Anden Verdenskrig kom Holland hårdt ramt ud af kampene og begyndte først at komme sig langsomt i 1950’erne. Denne periode var præget af enkelhed og hårdt arbejde for at genopbygge landet. Der var mangel på materialer og dermed også udstyr. Helt op i 1950’erne bestod lastbilparken hovedsageligt af forældet militært isenkram, der blev ombygget i stor stil og holdt kørende til civile formål.
I begyndelsen af 1950’erne bemærkede hr. W.A. Hoek en stigende efterspørgsel efter tungere lastbiler, som var svære eller umulige at skaffe. Han så muligheder for at bygge en egenproduceret lastbil ud fra markedsbehov, til den lavest mulige pris, som stadig kunne give brugeren maksimal ydelse.
Dog manglede hr. van Hoek den nødvendige kapital. Gennem kontakt med en velhavende enke, fru Gravelaar, som var villig til at yde startkapitalen, blev det nye lastbilmærke “HOGRA”—en sammentrækning af de to stifternes navne—en realitet.
I 1954 begyndte produktionen af de første enheder i et tidligere mejeri i Ravenstein.
Hogra-fabrikken fungerede som en typisk montagefabrik. Alle væsentlige dele med undtagelse af det elektriske ledningsnet blev indkøbt eksternt, og i Ravenstein blev de samlet til et rullende chassis med kølergrill, motorhjelm, frontrude og forskærme, men uden førerhus og opbygning. På det tidspunkt var det almindeligt, at en lastbil forlod fabrikken som rullende chassis, hvorefter kunden fik bygget førerhus og lad hos en opbygger. Kendte opbyggere dengang var blandt andre Paul & van Weelde og Buca, men også mange lokale opbyggere.
Hedpfex Elatex Ac Hefr
Hogra’s chassis, fjederpakker og pladedele blev produceret i Holland, mens motorerne først kom fra engelske Perkins og senere fra østrigske Steyr. De to modeller, Hogra nåede at bygge i sin korte levetid, fik deres typebetegnelser fra motorerne. H7-P6-modellen var udstyret med en Perkins P6-dieselmotor med 83 hk, mens H7-S100 og senere H10 S-100 havde en Steyr-motor med 100 hk. Tallet 7 i typebetegnelsen indikerer en tilladt totalvægt på 7 tons. H7-typerne blev konstrueret som 2-akslede 4x2-chassiser, og kun ganske få som 2-akslede 4x4. Fra 1957 blev H10-typen introduceret, som var et 3-akslet 6x2-chassis og muliggjorde med langsgående aksel op til 10 tons totalvægt.
Fra slutningen af 1950’erne blev konkurrencen på lastbilmarkedet stadigt hårdere. Hogra holdt fast i torpedofronten, og med en forældet teknologi kunne de ikke konkurrere med de nye mere moderne forvognsmodeller, som havde større lasteevne og bedre ydelser. I 1958 kom virksomheden i vanskeligheder, og i reduceret form blev den endeligt afviklet i 1961, efter blot en kort eksistens fra 1954-1961 og næsten udelukkende med salg i Holland.
I øjeblikket er der en bog under udarbejdelse...
Annoncen blev oversat automatisk, og der kan forekomme nogle oversættelsesfejl.
Udbyder
Bemærk: Registrer dig gratis eller log ind, for at få adgang til alle oplysninger.
Registreret siden: 2003
Send anmodning
Telefon & Fax
+31 488 2... annoncer
Din annonce er blevet slettet
Der opstod en fejl


























